Week 6 – Journal 1 Picasa

4 Oct

Secara peribadi saya tidak pernah mendengar tentang Picasa sehinggalah beberapa bulan yang lalu.  Pada mulanya saya ingatkan Picasa adalah sejenis software yang membolehkan kita mengedit gambar yang diambil daripada kamera digital.  Tidak pernah terlintas difikiran saya bahawa ianya juga merupakan software untuk mengedit gambar yang boleh dipaparkan di laman web.  The concept of editing and making your photos available on the web is not totally new to me.  I have heard of it and probably used it but I never really created an account as a user.

Selepas ini saya akan cuba mendaftar untuk membuat akaun dan menghantar gambar-gambar saya ke Picasa.  Secara umum saya rasa konsep ini adalah baik untuk membolehkan keluarga dan kenalan melihat gambar-gambar kita tanpa perlu menghantar setiap orang gambar kita sendiri.  Kalau dulu kita terpaksa menunggu untuk melihat gambar tetapi sekarang dengan hanya satu klik di komputer, kita boleh melihat banyak gambar.  Alangkah mudahnya teknologi masa kini!

To be continued…

Leave a Reply

